14 April 2010

this feeling [perasaan ini]

Bismillah. Tazkeer buat diri, to be shared.


Kita selalu deal dengan benda yang kita tak nampak.

contoh?

dosa dan pahala
neraka dan syurga

dan tak semestinya benda yang tak terkesan dek deria itu tak ada
seperti perasaan
-ayuamiza-

( dah belajar limbic system pun, still tak paham di manakah letaknya perasaan itu)

a short entry; copy pasted from tak-nampak


***


وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ [٥٣:٤٣]

That it is He Who granteth Laughter and Tears;

Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis;

subhanAllah, perasaan itu nikmat. Allah berfirman, nikmat itu dari Allah! [surah an-najm : 53].

now, let's ponder upon some of the following verses [55-62] from the above surah.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhanmu (yang tidak terhingga itu) engkau ragu-ragukan (wahai manusia)? (Al-Quran) ini adalah pemberi amaran di antara jenis-jenis amaran yang telah lalu! Telah hampir masa datangnya saat yang dekat itu (hari kiamat); Tidak ada sesiapapun selain Allah yang dapat menahan atau menghapuskan huru-hara “hari kiamat” itu. Maka patutkah kamu merasa hairan terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini (sehingga kamu mengingkarinya)? Serta kamu tertawa (mengejek-ejeknya), dan kamu tidak mahu menangis (menyesali kesalahan kamu serta takutkan balasan buruk yang akan menimpa kamu)? Sedang kamu adalah orang-orang yang sombong angkuh, lagi yang melalaikan kewajipan? Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah (yang telah menurunkan Al-Quran itu), dan beribadatlah kamu kepadaNya (dengan sepenuh-penuh tauhid).


PS; APAKAH SAMA ORANG YANG BISA MELIHAT DENGAN ORANG YANG "BUTA"? ikhwah akhawaat, mari appreciate semua nikmat yg dikurniakan dgn tidak menuju ke arah ke"buta"an iA.


.

show_faces='false'/>

0 Comments:

Post a Comment